Skator som skriker

Inte det trevligaste ljudet att vakna till men de håller inte tyst även om jag ber dem. Det är skatungar som skriker för att få mat. Lite osäker på när det är som man får skjuta dem men snart börjar nog någon i byn göra det och då blir det lugnare. Man får ersättning för skjutna skator, minns inte om det var 10 eller 15 kr per fågel. Med tanke på hur mycket andra fåglar de har ihjäl så är det bra om det inte blir allt för många.

Jag känner mig mest stressad idag, vet inte om det kommer dyka upp någon/några människor på överrasknings besök nästa vecka och då vill jag att det ser hyfsat ut inne och ute. För att nå det målet måste det städas och jag orkar inte. Skulle någon dyka upp när det ser ut som det gör nu skulle jag skämmas ordentligt för det är stökigt, dammigt och golven är långt ifrån rena. Jag måste helt enkelt ta itu med det men orken finns inte. Nu kan sambon givetvis städa men det brukar mest leda till att jag blir irriterad för att han inte ser vad som behöver bli gjort.

Kommentarer

  1. Oj, jag hade ingen aning om att man får ersättning för skjutna skator! Vet du om det är lokalt, regionalt eller nationellt? Jag bor ju i storstan så här skjuts det inte av naturliga anledningar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att det är de olika jaktkretsarna som beslutar om skottpeng är dock inte helt säker

      Radera

Skicka en kommentar

Trevligt att du vill lämna en kommentar! Din kommentar kommer att synas så fort som jag har godkänt den