En brors berättelse av Richard B. Pelzer

Bokomslag En brors berättelse : att överleva en barndom av misshandel (inbunden) Boken handlar om Richards upplevelser under sin barndom. Pappan försvinner tidigt ur barnens liv och kvar finns modern och Richard och hans fyra bröder. Richard får tidigt lära sig att det är skillnad på pojkarna och Det. Det är vad näst äldsta sonen kallas för och modern har valt ut honom som ett offer. Han får inte tvätta sig eller äta samma mat som resten av familjen. Moderns grymheter begränsar sig inte till enbart Det men de andra sönerna blir inte utsatta i samma utsträckning. Richard lär sig att ange Det och se till att han hamnar i onåd för att få uppskattning av sin mor. När Det eller David som han heter är 12år ingriper äntligen myndigheterna och han tas från familjen. Av någon underlig anledning så låter myndigheterna resten av barnen vara kvar i moderns våld och hon väljer fort ut ett nytt offer av barnen och det blir Richard.

Det här är en bok som visar upp vilka otroliga grymheter som en förälder kan utsätta sina barn för medan omgivningen blundar. Det är inte munter läsning på något sätt och hur det kunde få pågå under så många år förstår jag inte. Jag har reserverat boken Pojken som kallades Det och det ska bli intressant att läsa hur han hade det sett med sina egna ögon. Läsvärd bok men den är inte munter

Kommentarer

  1. Dave Pelzer böckerna om hans barndom är Brutala, intressant att läsa hur det var för Richard det ska jag göra!










    SvaraRadera
  2. Jag läste "Pojken som kallades Det" för många år sedan men mådde så fruktansvärt dåligt att jag inte orkade uppföljaren. Jag känner mig så maktlös och blir så vansinnigt arg och fruktansvärt ledsen, jag orkar inte men det är så jäkla viktiga böcker.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Trevligt att du vill lämna en kommentar! Din kommentar kommer att synas så fort som jag har godkänt den