Vilken tomte kom på tanken att skicka det här till mig?

Det låg ett suspekt kuvert i brevlådan idag. På kuvertet stod det tydligt Institutet för kvalitetsindikatorer. Sådan post brukar jag oftast slänga på en gång eftersom inget riktigt institut kan heta något så meningslöst. Jag hade fel, det visade sig vara något riktigt institut. De har då skickat en patientenkät till mig där jag ska bedöma vården som jag fick på akutmottagningen Säter. Inte fan vet jag men det är säkert bra att få patienters åsikter. Varför de skickar ut enkäten till folk som besökt Säter känns däremot dolt i dimmorna. Frågorna är inte tillämpliga för fem öre utan är utformade för öppenvårds mottagningar. Om man inte är galen innan man börjar försöka fylla i den så lär man bli det medan man funderar på var man ska sätta kryssen.

Någon kanske kan berätta för mig var det är meningen att jag ska sätta krysset på den här frågan:
Fick du möjlighet att påverka dag och tidpunkt för ditt senaste besök på mottagningen?
  • Ja, helt och hållet
  • Delvis
  • Nej
  • Jag hade inga särskilda önskemål


Eftersom jag hade vårdintyg på mig och forslades med polisen så känns det inte som om jag kunde påverka tidpunkten för mitt senaste besök. Resten av frågorna är i samma stuk så det känns enbart som slöseri med min tid att försöka fylla i enkäten och frågor som riktar sig mot öppenvården kommer inte säga något om hur vården är på en akutmottagning.

Kommentarer